31/03

2021

Ekonomiansvarig till S:t Lukas förbundskansli i Stockholm

Förbundet S:t Lukas grundades 1939 och arbetar med psykoterapi och handledning inom ramen för hälso- och sjukvårdslagen. S:t Lukas består av ett 30-tal ideella föreningar som driver ca 40 professionella mottagningar och filialer runt om i landet. Organisationen tillhör idéburen sektor och är religiöst och politiskt obunden. S:t Lukas vänder sig till privatkunder, företag, ideell och offentlig sektor.

S:t Lukas förbundskansli, beläget i Stockholm, består av generalsekreteraren (GS) och fyra medarbetare. S:t Lukas har två helägda bolag, S:t Lukas Service AB och S:t Lukas i Sverige AB, samt ett antal mindre stiftelser. Läs mer om vår verksamhet på www.sanktlukas.se.

Mål och förväntningar

Som ekonomiansvarig har du en bred roll och ansvarar för den allmänna ekonomiska förvaltningen av det nationella förbundet, dess stiftelser och två dotterbolag från ax till limpa. Du utgör även ett stöd till GS i utvecklingsfrågor inom ekonomi och verksamhetsutveckling. Du rapporterar till GS samt förser regelbundet förbundets och bolagens ordföranden och styrelser med ekonomiska underlag.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • löpande bokföring i förbundet samt de två bolagen
  • upprättande av moms- och skattedeklarationer
  • fakturering och uppföljning av kund- och leverantörsreskontra
  • utbetalningar, avstämningar och periodiseringar
  • upprättande av budget, månads- och årsbokslut, prognoser och analyser
  • ta fram underlag för ansökningar resp. redovisning av externa projektmedel
  • säkerställa att aktuell lagstiftning inom området följs och ha nära kontakt med förbundets revisorer
  • ta fram månatliga rapporter till ordförande/styrelser och generalsekreterare
  • ansvara för dialog med externa parter som förvaltar förbundets tillgångar
  • ansvara för dialog med extern part som hanterar förbundets löneadministration

Utbildning och erfarenhet

Du har:

  • relevant akademisk examen med ekonomisk inriktning.
  • erfarenhet av arbete i en bred ekonomroll som omfattar både redovisning, ekonomistyrning och kontroll.
  • erfarenhet av projektredovisning.
  • god vana av arbete med budget, rapportering, bokslut, årsredovisning och prognoser.
  • ett starkt samhällsintresse och förståelse för det allmännyttiga uppdraget.

Egenskaper

Du är:

  • analytisk, affärsmässig med ett strukturerat arbetssätt.
  • flexibel och kan parallellt hantera en mängd olika löpande uppgifter inom ekonomi och administration samt vid behov utveckla nya rutiner.
  • strategisk, lösningsorienterad och noggrann.
  • självständig men arbetar även bra i team och har god förmåga att prioritera.
  • en god kommunikatör i både tal och skrift på svenska.

Meriterande

  • kunskap i Visma.Net
  • erfarenhet av att arbeta i ideell organisation

Praktiska upplysningar

Anställningen är en tillsvidareanställning på 100 % som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten omfattas av gällande kollektivavtal inom Arbetsgivaralliansens sektor Vård och omsorg. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Tillsättning snarast eller efter överenskommelse. För mer information är du välkommen att kontakta tf generalsekreterare, jeanna.bystrand@sanktlukas.se, tel 08-616 03 84.

Ansökan

Vi ser fram emot din ansökan med CV och ett personligt brev senast den 21 april, skickas till jeanna.bystrand@sanktlukas.se. Märk din ansökan ”Ekonomiansvarig”. Rekryteringen sker löpande eftersom vi välkomnar en snabb process.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag.

VISSTE DU ATT VI ANVÄNDER VÅRT ÖVERSKOTT TILL ATT SUBVENTIONERA SAMTAL FÖR UNGA VUXNA?